Gnocchi tonnati, czyli kopytka z tuńczykiem

Bardzo ciekawa propozycja na obiad lub kolację. Gncchi tonnati, czyli włoskie wydanie polskich kopytek. Doskonale smakują dzieciom i dorosłym, na słono z oliwą, w sosie pomidorowym czy śmietaną. Ostatnio spotkałem się z bardzo ciekawą kompozycją smakową w jednej z restauracji w galerii handlowej, a mianowicie gnocchi ze szpinakiem w sosie śmietanowym – rewelacja.

Ale przejdźmy do rzeczy. Do przyrządzenia gnocchi tonnati potrzebne są następujące składniki:

– 1 kg ziemniaków dowolnego rodzaju

– 1 kg pomidorów, ale łatwiejszym rozwiązaniem jest wybór pomidorów w puszce

– 200 gram tuńczyka z puszki w sosie własnym

– 250 gram mąki pszennej lub zmieszanej z wieloziarnistą

– 1 jajko

– 1 ząbek czosnku

– natka pietruszki, może być też oregano, bazylia

– olej rzepakowy

– oliwa extra vergine

– sól i pieprz

 

  1. W pierwszej kolejności obieramy ziemniaki i gotujemy do zrobienia puree.
  2. Kiedy ziemniaki się gotują, można przyrządzić sos. Rozgrzewamy patelnię, dodajemy olej rzepakowy i na rozgrzany olej wrzucamy wg kolejności: drobno posiekaną cebulkę, następnie gdy cebulka dobrze się zeszkli, dodajemy pomidory z puszki (najlepiej pokrojone). Po dodaniu drobno posiekanego/wyciśniętego czosnku i ziół, dusimy na wolnym ogniu. Gdy pomidory się rozpadną, możemy wzbogacić sos dodatkową szczyptą ziół. Sos odstawiamy na bok i bierzemy się za gniotki.
  3. Ugotowane ziemniaki gnieciemy z bez masła i bez mleka – odstawiamy do ostygnięcia
  4. Ostudzone puree wrzucamy do dużej miski. Dodajemy jajko i odsączonego z wody tuńczyka. Wszystko dokładnie mieszamy aby uzyskać jednolitą konsystencję. Dodajemy odrobinę oliwy i soli, a następnie po ponownym wymieszaniu dodajemy mąkę i ugniatamy ciasto dodają wg potrzeby oliwę i mąkę – ciasto powinno być gładkie i zwarte w sobie.
  5. Cisto dzielimy na kawałki do wałkowania
  6. Wałki formujemy ręcznie. Można wykorzystać widelec do spłaszczenia. Wałki kroimy na kawałki o szerokości 2-3 cm.
  7. Zagotowujemy wodę w garnku z dodatkiem soli i wrzucamy gnocchi – wyjmujemy kiedy tylko wypłyną na powierzchnię. Za długie trzymanie w wodzie może bardzo niekorzystnie wpłynąć na smak.
  8. Podajemy od razu po wyjęciu z garnka z wcześniej przyrządzonym sosem pomidorowym.

Oregano właściwości i zastosowanie

Oregano właściwości
Oregano świeże

Oregano właściwości: Oregano jest przyprawą najczęściej stosowaną w kuchni włoskiej, posiada szereg drogocennych właściwości.

Oregano, zwane również lebiodką, stanowi doskonałe uzupełnienie, czy też podkreślenie, kompozycji smakowej do pizzy, lasagne czy spaghetti, ale znane jest również z zastosowania w kuchni hiszpańskiej, meksykańskiej (głównie jako dodatek do chili) oraz tureckiej (doskonale podkreśla smak baraniny). Podkreśla również smak warzyw, ryb, sałatek oraz owoców morza. Posiada aromatyczny, lekko gorzki smak. Smak oraz zapach oregano jest uzależniony od gleby na której jest uprawiane oraz klimatu. W chłodniejszym klimacie, oregano posiada delikatniejszy aromat.

Bardzo istotne jest stosowanie tej przyprawy ze względów zdrowotnych, ponieważ oregano posiada wiele właściwości leczniczych.

Oregano dzięki obecności związków tymolu oraz carvacrolu posiada właściwości odkażające, antyseptyczne czyli eliminujące drobnoustroje z organizmu, w tym również grzyby typu candida albicans, których przerost w organizmie człowieka powoduje szereg dolegliwości.

Okazuje się, że oregano ze względu na dużą zawartość flawonoidów a także kwasów fenolowych jest antyoksydantem, tak więc wpływa na podwyższenie zdolności obronnych organizmu człowieka.

Oregano znane jest również z właściwości leczniczych narządów takich jak żołądek i wątroba.

Oregano dzięki zawartości wielu składników odżywczych (mangan, żelazo, wapń, witaminy z grupy K) wpływa na detoksykację organizmu oraz wspiera pracę wątroby. Wiadomo również, że oregano ze względu na zawartość błonnika poprawia trawienie, reguluje pracę jelit. Regulacja układu trawienia jest również konsekwencją poprawienia pracy metabolizmu, na którego wpływ ma oregano ze względu na zawartość witamin z grupy B. Dzięki pobudzeniu metabolizmu oraz zawartości żelaza w oregano oraz stymulacji do produkcji krwinek, mamy do czynienia również z efektywniejszym natlenowaniem mięśni, więc można powiedzieć że dzięki oregano można poczuć przypływ energii.  Ponadto ze względu na zawartość wapnia, żelaza oraz manganu przyczynia się do wzmocnienia kości, co jest szczególnie ważne u osób w późniejszym wieku. Na uwagę zasługuje również korzystna zawartość kwasów tłuszczowych Omega-3, które przyczyniają się do prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi, co wpływa na zdrową układu krwionośnego.

Warto więc zatroszczyć się o stosowanie wspaniałego specyfiku jakim jest oregano w swojej zróżnicowanej, zdrowej diecie. Dobrze jest stosować świeże oregano, ale również suszone, z torebki, nie jest pozbawione wyżej wspomnianych cennych właściwości.

Bardzo popularnym suplementem diety w ostatnim czasie stał się olejek z oregano, który ma spotęgowane działanie. Przy przyjmowaniu tego suplementu należy pamiętać o wcześniejszej konsultacji z lekarzem, ponieważ są pewne wyjątki od stosowania olejku.

Zastosowanie oregano:

1. Czasem najprostsze zastosowania są najciekawsze. Wystarczy nalać troszkę oliwy do małej miseczki i dodać sypkie oregano. Tak sporządzona oliwa z oregano może być doskonałym, bardzo zdrowym zamiennikiem masła. W połączeniu z rozdrobnionym czosnkiem może być wykorzystany do zrobienia grzanek czosnkowych. Bagietkę kroimy w plasterki, smarujemy sporządzoną oliwą, po czym wkładamy na kilka minut do rozgrzanego piekarnika. Grzanki pasują idealnie do sałatki typu greckiego.