Oregano – właściwości i zastosowanie

Oregano świeże
Oregano świeże

Oregano jest przyprawą najczęściej stosowaną w kuchni włoskiej, posiada szereg drogocennych właściwości.

Oregano, zwane również lebiodką, stanowi doskonałe uzupełnienie, czy też podkreślenie, kompozycji smakowej do pizzy, lasagne czy spaghetti, ale znane jest również z zastosowania w kuchni hiszpańskiej, meksykańskiej (głównie jako dodatek do chili) oraz tureckiej (doskonale podkreśla smak baraniny). Podkreśla również smak warzyw, ryb, sałatek oraz owoców morza. Posiada aromatyczny, lekko gorzki smak. Smak oraz zapach oregano jest uzależniony od gleby na której jest uprawiane oraz klimatu. W chłodniejszym klimacie, oregano posiada delikatniejszy aromat.

Bardzo istotne jest stosowanie tej przyprawy ze względów zdrowotnych, ponieważ oregano posiada wiele właściwości leczniczych.

Oregano dzięki obecności związków tymolu oraz carvacrolu posiada właściwości odkażające, antyseptyczne czyli eliminujące drobnoustroje z organizmu, w tym również grzyby typu candida albicans, których przerost w organizmie człowieka powoduje szereg dolegliwości.

Okazuje się, że oregano ze względu na dużą zawartość flawonoidów a także kwasów fenolowych jest antyoksydantem, tak więc wpływa na podwyższenie zdolności obronnych organizmu człowieka.

Oregano znane jest również z właściwości leczniczych narządów takich jak żołądek i wątroba.

Oregano dzięki zawartości wielu składników odżywczych (mangan, żelazo, wapń, witaminy z grupy K) wpływa na detoksykację organizmu oraz wspiera pracę wątroby. Wiadomo również, że oregano ze względu na zawartość błonnika poprawia trawienie, reguluje pracę jelit. Regulacja układu trawienia jest również konsekwencją poprawienia pracy metabolizmu, na którego wpływ ma oregano ze względu na zawartość witamin z grupy B. Dzięki pobudzeniu metabolizmu oraz zawartości żelaza w oregano oraz stymulacji do produkcji krwinek, mamy do czynienia również z efektywniejszym natlenowaniem mięśni, więc można powiedzieć że dzięki oregano można poczuć przypływ energii.  Ponadto ze względu na zawartość wapnia, żelaza oraz manganu przyczynia się do wzmocnienia kości, co jest szczególnie ważne u osób w późniejszym wieku. Na uwagę zasługuje również korzystna zawartość kwasów tłuszczowych Omega-3, które przyczyniają się do prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi, co wpływa na zdrową układu krwionośnego.

Warto więc zatroszczyć się o stosowanie wspaniałego specyfiku jakim jest oregano w swojej zróżnicowanej, zdrowej diecie. Dobrze jest stosować świeże oregano, ale również suszone, z torebki, nie jest pozbawione wyżej wspomnianych cennych właściwości.

Bardzo popularnym suplementem diety w ostatnim czasie stał się olejek z oregano, który ma spotęgowane działanie. Przy przyjmowaniu tego suplementu należy pamiętać o wcześniejszej konsultacji z lekarzem, ponieważ są pewne wyjątki od stosowania olejku.

Zastosowanie oregano:

1. Czasem najprostsze zastosowania są najciekawsze. Wystarczy nalać troszkę oliwy do małej miseczki i dodać sypkie oregano. Tak sporządzona oliwa z oregano może być doskonałym, bardzo zdrowym zamiennikiem masła. W połączeniu z rozdrobnionym czosnkiem może być wykorzystany do zrobienia grzanek czosnkowych. Bagietkę kroimy w plasterki, smarujemy sporządzoną oliwą, po czym wkładamy na kilka minut do rozgrzanego piekarnika. Grzanki pasują idealnie do sałatki typu greckiego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *